O winach i nie tylko..
Autor:może kiedyś gdzieś komuś bedzie chciało się to przeczytać
Zapraszam 🙂
O winie
Spis treści
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Oznacza to, że dojrzałego, wybitnego wina nie powinno się pić do serów dojrzałych lecz do młodych i delikatnych. Mówiąc inaczej: Pij niedojrzałe wina do dojrzałych serów, a dojrzałe wino do serów niedojrzałych. Im starszy jest ser, tym młodsze pijemy wina. Czym młodszy jest ser, tym starsze pijemy wino.
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Bardzo wytrawny styl z agrestem jako wiodącym elementem węchowym i smakowym. Nieraz jak w Pouilly-Fume, czuć subtelny zapach dymu, ale także może odznaczać się nutą maracuji i limonek. Istotniejszym elementem Sauvignon Blanc jest jednocześnie zdecydowana kwasowość owocowa, która jest zrównoważona przez całokształt wina i miękkość, obojętnie czy w wydaniu z beczką dębową w słodkich winach czy też w czystych wersjach wytrawnych bez beczki.
Mimo pochodzenia z Burgundii jako Melon de Bourgogne, obecnie szczep ten pod nazwą Muscadet jest wyłącznie hodowany przy ujściu rzeki Loire do Atlantyku. Daje to wino bardzo lekkie, rześkie i smakowo neutralne, nieraz z minimalną nutką piżma. Jest to styl wyjątkowo dobrze komponujący się z owocami morza i rybami morskimi.
Wina ze szczepów Gewurztraminer i Tokay Pinot Gris, osiągają optimum w Alzacji. Pełne, bogate i tłustawe wina, z miękkimi, lecz pikantnymi kwasami. Nuty przypraw zmieszane z dalekowschodnimi owocami egzotycznymi, aż się proszą o niekonwencjonalne zastosowania, jak ostre dania z curry lub chili, albo o podawanie z tłustymi daniami jak gęś, ale także z kwaśnymi potrawami jak gotowana/smażona kapusta kiszona lub nadzienie z ogórków kiszonych. Są również wyśmienitymi partnerami wędlin słonych i wędzonych oraz serów ostrych i suchych.
W oryginalnym miejscu hodowaniu szczepu Syrah/Shiraz w Hermitage, Cote-Rotie i do pewnego stopnia w Rodanu i Chateauneuf-du-Pape, elegancja i majestatyczność jest wyraźniejsza – niż w innych winnicach, tworząc wina z tego szczepu z czystą owocowością wyrażoną śliwkami węgierkami, jeżynami, ale i też z garbnikami i zapachem fiołków.
Kiedyś Beaujolais słynęło z tego smaku, lecz ostatnio coraz trudniej o dobre wina po sensownej cenie. Kiedy jest dobrze zrobione, czyli przy niskiej wydajności, wino jest urzekająco soczyste, miękkie i lekkie, lecz jednocześnie aromatyczne, kwieciste i bez cierpkości. Jest to wino do picia i nie do degustowania po trochu. Ma coś wspólnego z piwem, które także najlepiej orzeźwia pite w dużych łykach.
Z pośród obecnie hodowanych rodzajów win, dostępnych w dużych ilościach, które posiadają najstarszy rodowód, to obok Kaukazu i Grecji, są wina z Południowych Włoch i Sycylii. Są to stare greckie kolonie i smak win ma więcej wspólnego z winami greckimi niż z winami z północnych Włoch.
Główną cechą Rioja jest eleganckie wino z wyraźnym słodkim i waniliowym smakiem dębu amerykańskiego połączone z aromatami i smakiem owoców leśnych. Jest to styl bardzo lubiany przez konsumentów krajów, które nie mają własnej produkcji, zwłaszcza tam, gdzie mają chłodne zimy – jak w Skandynawii czy też w Polsce.
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Tym nie mniej należy przestrzegać kilku zasad:
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
U producenta Jest to bardzo rozpowszechniony sposób kupowania win w innych państwach, lecz niestety u nas na dzień dzisiejszy bardzo trudny lub prawie niemożliwy. Są dwa sposoby kupowania wina bezpośrednio z winiarni:
|
|
||
Jeżeli nie posiadamy odpowiednio dużej wiedzy o samych producentach, lub nie mamy możliwości odwiedzić swojego zaufanego sprzedawcy, proponuję stosować następujące zasady:
|
|
||
Wino, przez większość producentów, jest tworzone po to, aby było skonsumowane w miarę szybko. W innym przypadku zbyt długo trzeba by było czekać zanim klient powróci po następną butelkę. Więc zazwyczaj nie leży w interesie producenta utrudnianie procesu konsumpcji. Na szczęście są style wina i podniebienia, które wymagają takich procesów tworzenia wina, gdzie trzeba uzbroić się w cierpliwość i pozwolić by czas robił swoje. Jest to w dużej mierze związane z tzw. trzeciorzędnymi aromatami wina, gdzie pierwotny aromat pochodzi z walorów winogron, drugorzędny z procesu fermentacji, a trzeciorzędne aromaty i smaki powstają podczas dojrzewania w beczkach, kadziach i cysternach, a także i w butelkach.
Ideałem jest pomieszczenie przestrzenne, wietrzone, suche, ciemne, bez wibracji i wstrząsów z panującą temperaturą około Temperatura do 24°C (pod warunkiem, że jest osiągana stopniowo – zimą najchłodniej, a latem maksymalnie do 24°C) tylko przyspiesza dojrzewanie – nie psuje wina, lecz uniemożliwia mu osiąganie maksimum. Powyżej 28-30°C wino zaczyna się psuć. Wino może więc dostosować się do większości warunków panujących w normalnych polskich mieszkaniach i domach. Wina naturalne, czyli nie wzmacniane alkoholem destylowanym, należy przechowywać w pozycji leżącej, co umożliwia winu zmoczenie korka i uniemożliwia jego wysuszanie. Wszelkie alkohole mocne, oraz wina wzmocnione typu Porto, Sherry, Madeira itp. mogą być przechowywane na stojąco. Zawartość alkoholu konserwuje je wystarczająco dobrze. Szczegóły: Najgorszymi wrogami wina są światło i nagłe skoki temperatury. Niektóre białe wina, a w szczególności Chardonnay, tracą na świeżości i giętkości, jeżeli miesiącami leżą w regale kuchennym lub w stojaku obok barku w salonie.
Gdy ma się w piwnicznej kolekcji więcej niż 20 win, dobrze jest na szyjkach win umieszczać identyfikatory (np. z kawałków tektury). Wtedy nie trzeba ciągle wyjmować butelek aby ustalić co się jeszcze posiada. Poza tym bardzo przydatny jest inwentarz wina (księga piwnicy), gdzie na jednej stronie kartki notowane są następujące informacje: Nazwa wina, rocznik, zakupiona ilość, data zakupu, nazwy dostawcy, nazwy dodatkowych pośredników (często w krajach produkcji) oraz cena zakupu. Z drugiej strony jest puste miejsce na notatki degustacyjne, komentarze na temat z kim i do czego skonsumowano dane wino. Najlepiej jest poświęcić całą stronę na każde wino, szczególnie, gdy się kupuje kilka butelek jednego rodzaju. |
|
||
Degustacja wina jest świadomą, przemyślaną i subiektywną oceną właściwości wina, której celem jest określenie jakości wina i innych czynników stanowiących o jego wartości.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
Większość win, tzw. stołowych, które najczęściej traktujemy jako dodatek do jedzenia lub jako orzeźwiający niedrogi napój, nie produkuje się po to, by się intelektualnie rozwodzić na ich temat. Są to wina przy których się rozmawia, zamiast o nich mówić.
Jakość wina można zdefiniować jako indywidualny stosunek intelektualny pomiędzy winem a degustującym. Należy przy tym podkreślać, że jest to pojęcie bardzo względne. Istotnym wyznacznikiem jakości jest brak błędów w winie tzn. jego poprawność. Nie można obiektywnie ustalać standardów dla wina, które każdy pijący wino musiałby je akceptować. Dla niektórych mogą one być za wysokie, za niskie lub nawet nieistotne. Mimo to bardziej decydującym elementem pojęcia jakości, jest raczej stopień spełnienia oczekiwań konsumenta win. Jeżeli jest się w stanie smakować jedzenie, lub czuje się różnicę pomiędzy perfumami a potem ludzkim, jest się także w stanie degustować wina. Takie tzw. "hedoniczne" podejście do degustacji jest wystarczające aby ustalić czy jedno wino jest lepsze od drugiego. Aby móc wytłumaczyć dlaczego jest lepsze, wymagane jest doświadczenie, a jego się nie kupi, ani nie dostanie! Trzeba je zdobywać poprzez częste doznania z najróżnorodniejszymi winami.
Kolor w winie pochodzi głównie z dwóch źródeł – skórek winogron (patrz rozdział o winifikacji) oraz przez utlenianie. Duży wpływ na wygląd wina ma zawartości kwasu (wartość pH) oraz dwutlenku siarki w winie. Kolor wina oceniamy według barwy, nasycenia, jaskrawości, połysku i czystości. Dwa podstawowe problemy mogą zakłócić wartość oceny: niestabilność warunków oświetlenia oraz indywidualne predyspozycje oceniającego. Warunki oświetlenia różnią się dramatycznie czy oglądamy wino w świetle naturalnym słonecznym, przy świecach, w światłach żarówek czy jarzeniówek . Najgorsze warunki dają normalne romantyczne świeczki, chyba tylko nadają się do ustalenia przezroczystości. Nie dużo lepsze są standardowe żarówki i jarzeniówki. Najodpowiedniejsze do oceny wzrokowej wina jest światło dzienne na tle białego obrusu lub kartki. Kolor i wygląd sprawdzamy na cztery sposoby:
Wyróżniamy różne typy pochodzenia aromatów w winie:
Czynnikiem, który może czynić nasze podniebienia indywidualnymi i spowodować, że różnimy się w upodobaniach smakowych jest skład śliny. Każdy ma inny skład chemiczny śliny. Wpływ śliny na smak jest mało zbadany..
|